Ścieżka yogi to podróż, fascynująca, bogata w doświadczenia… Tą podróż możemy rozłożyć sobie na raty lub od razu znaleźć metodę, która będzie bezpośrednia.
Gdy chcemy dojechać np z Krakowa do Gdańska, musimy użyć jakiegoś środka lokomocji. Przyjmijmy, że będzie to autobus.
Podróż swą możemy odbyć z przesiadkami (Kraków-Katowice-Łódź-Bydgoszcz-Gdańsk) lub możemy użyć ekspresu, który bez przesiadek i zbędnych postojów przewiezie nas z Krakowa prosto do Gdańska.
Taką pozycję ekspresu wśród rozmaitych ścieżek yogi ma właśnie bhakti yoga.
Jest wiele ścieżek yogi (czy jogi, jak kto woli :)). Jak mówią pisma wedyjskie yogą nazywany jest proces połączenia się duszy indywidualnej (atma) z Duszą Najwyższą (Paramatma), który można porównać do drabiny prowadzącej do szczytu realizacji duchowej. Drabina ta zaczyna się od najniższego etapu życia materialnego i wznosi się do doskonałej samorealizacji w czystym życiu duchowym.
Cała drabina nazywana jest yogą i można ją podzielić na trzy części:
*jnana yogę
*dhyana yogę
*bhakti yogę czy inaczej buddhi yogę (buddhi- inteligencja)
W systemie yogi przedstawionym przez Patanjalego nauczane jest, w jaki sposób kontrolować funkcjonowanie powietrza wewnątrz ciała, tak aby ostatecznie wszystkie funkcje tego powietrza wykorzystać do oczyszczenia duszy z przywiązań materialnych.
Jeśli chodzi o system yogi ośmiostopniowej, to początkowe próby wejścia w medytację poprzez przestrzeganie zasad yamy i niyamy i praktykę asan (różnych póz hatha yogi) prowadzą do osiągnięcia doskonałej równowagi umysłowej, umożliwiającej kontrolę zmysłów. Te czynności są uważane za materialne działania dla osiągnięcia rezultatów.
Osoba praktykująca bhakti yogę, świadoma Paramatmy, już od początku usytuowana jest na platformie medytacji, gdyż zawsze myśli ona o Duszy Najwyższej. Stan ten jest nazywany samadhi czyli ekstazą.
Bhakti to inaczej oczyszczone działanie. W czystej świadomości czyny osoby są oczyszczone, czyli dedykowane Paramatmie i zgodne z Jego wolą.
Bhakti yogin pracuje, uczy się, wykonuje różne czynności, które przez innych mogą być postrzegane jako materialne, ale w rzeczywistości taka osoba znajduje się na planie transcendentalnym.
Dlatego też w Bhagavad Gicie (Pieśni Najwyższego) bhakti yoga jest wskazana jako najszybsza droga do osiągnięcia doskonałości.
"Zaś spośród wszystkich yoginów, ten, kto zawsze trwa przy Mnie z wielką wiarą, wielbiąc Mnie w transcendentalnej służbie miłości, ten jest najbardziej zjednoczony ze Mną w yodze i ten jest najwyższym ze wszystkich" (Bg 6.47)
Bhakti yoga jest kulminacją wszystkich rodzajów praktyk yogi. Wszystkie inne yogi są jedynie środkiem do osiągnięcia momentu bhakti w bhakti yodze. Yoga właściwie znaczy bhakti yoga; wszystkie inne yogi są posuwaniem się naprzód w kierunku przeznaczenia bhakti yogi.
Aby przeanalizować bhakti yogę należy też zrozumieć inne yogi.
- Karma yoga- czynności wolne od działania dla zysków. Kto zna cel życia, ale przywiązany jest do owoców swoich czynów, ten działa w karma yodze.
- Kiedy karma yoga zwiększa się o wiedzę i wyrzeczenie, to etap ten nazywany jest jnana yogą. Kto wie, że celem jest Prawda Absolutna, ale znajduje przyjemność w spekulacjach umysłowych, zamierzając w ten sposób poznać Najwyższego, ten działa w jnana yodze.
- Kiedy jnana yoga powiększa się o medytację o Duszy Najwyższej w sercu- poprzez różne procesy fizyczne i umysł skupiony jest na Nim - nazywa się to astanga yogą.
- Kiedy ktoś przekracza astanga yogę i całkowicie pogrąża swój umysł w Najwyższym i służy mu z miłością, nazywane jest to bhakti yogą.
Yogin, który czyni postęp, znajduje się na prawdziwej ścieżce wiecznie dobrego losu. Ten natomiast, kto zatrzymuje się w jakimś określonym punkcie i nie robi dalszego postępu, nazywany jest odpowiednio: karma yoginem, jnana yoginem, dhyana yoginem, raja yoginem, hatha yoginem itd.
Jeśli ktoś jest wystarczająco szczęśliwy, aby dojść do momentu bhakti yogi, oznacza to, że przeszedł on już przez wszystkie praktyki yogi…
Źródło: Wyjaśnienia - Bhagavad-gita ( 6.3, 6.47, 10.10)